Etätapaamisruutu Pajulan asukkaille

Joululähestyy, jota yleensä vietetään perhepiirissä, sukuloidaan ja tavataan ystäviä ja tuttavia. Mutta ei tänä vuonna – korona vuotena. Kuinka montaa yksinäisyys odottaa. Muutenkin tämä poikkeuksellinen vuosi on nostanut varmaan useammalla yksinäisyyden pintaan joko menneen, nykyisen tai tulevan – pelkona.

Ihmiset, jotka asuvat palvelutaloissa kokevat ehkä kuitenkin konkreettisimmin yksinäisyyden, kun kukaan ei käy katsomassa. Vaikka heille kerrotaan koronasta, muistetaanko sitä, ymmärretäänkö siitä johtuvat syyt, kun on ikävä omasta kodista, perheestä, läheisistä, ystävistä. Korona on taivuttanut työ- ja yrityselämässä tapaamiset entistä enemmän sähköisiin yhteyksiin. Olisiko nykytekniikkaa hyödyntämällä mahdollista vähentää myös ikäihmisten yksinäisyyden tunnetta saattamalla omaiset, ystävät etätapaamissruudun eli videopuhelun avulla hetkeksi yhteen: sinä siellä, minä täällä, mitä kuuluu.

Tällaisten ajatusten polveillessa syntyi ajatus tabletin hankkimisesta palvelutalo Pajulan asukkaille, jotta sukulaiset, tuttavat ja ystävät voivat olla heihin yhteydessä WhatsApp- tai videopuhelun kautta, idean äiti Pirjo Rahkonen toteaa.
– Olin yhteydessä Tapio Salonsaareen, Kaamea Oy toimitusjohtajaan ja kerroin ajatukseni ja Tapio oli heti messissä. Seuraavaksi olimme yhteydessä Pajulan palveluesimies Kirsi Ilolaan ja hänen näyttäessä kiitollisena vihreää valoa, jatkoimme projektia eteenpäin soveltuvan laitteen valinnassa.

Valinnassa mietimme kokonaisuuden käytettävyyttä jokapäiväisessä toiminnassa. Itse tabletin on oltava kestävä, selkeä ja helppokäyttöinen. Tabletin lisäksi hankimme myös lattiatelineen, jonka korkeutta voi säätää ja tabletti voidaan kääntää haluttuun asentoon. Näin tabletti on aina sopivalla etäisyydellä ja asennossa soiton vastaanottajaan nähden.
– Tämä tekee videopuhelusta helpompaa ja luontevampaa kuin puhelimen pitäminen kädessä, Rahkonen ja Salonsaari pohtivat.

– Aina kun on kyse uusista teknisistä ratkaisuista, tarvitaan myös käytönopastusta, että tekniikasta saadaan paras hyöty irti, Salonsaari kertoo. Olemme varautuneet, etenkin käytön alkuvaiheessa, tarjoamaan sekä tukea etätapaamisruudun käyttöön, että tuomaan muita tekniikoita WhatsAppin rinnalle, jos käytäntö näyttää, että niille on tarvetta.
– Vaikka meillä kummallakaan ei ole sukulaisia Pajulassa, päätimme PTT Consult ja Kaamea Oy yhdessä mahdollistaa läheisten kohtaamisia Pajulan etätapaamisruudulla. Nyt ystävät ja sukulaiset voivat olla yhteydessä Pajulassa olevaan sukulaiseen, ystävään tai tuttavaan, vaikka maailman toiselta puolelta, Rahkonen ja Salonsaari toteavat.
-Työskentelemme omissa yrityksissämme PTT Consult suunnitellen ja toteuttaen käyttäjäpalveluja ja Kaamea Oy tuottaen IT-alan palveluita ja eri alojen yhteistyö konkretisoi monesti suunnitelmat, niin tässäkin tapauksessa.

– Tämän myötä haastamme myös muut yrittäjät miettimään, mitä sellaista heillä olisi tarjota, joka voisi tehdä paitsi meidän omasta kunnasta niin myös koko maasta vähän paremman paikan. -Pienistä puroista, niin kuin sananlaskussa sanotaan, ei tässäkään projektissa raha ollut se ratkaiseva kynnys, vaikka sitä tietysti vähän tarvittiinkin.
– Lopputulokseen vaikutti paljon enemmän ongelman tunnistaminen ja tarvittavan tiedon ja osaamisen löytäminen saman (virtuaalisen) pöydän ääreen, Pirjo Rahkola ja Tapio Salonsaari summaavat.

Etätapaamisruutu jalustoineen ja käyttöohjeineen luovutettiin Pajulan palvelukeskukselle sunnuntaina koronarajoitusten mukaisesti, ulkona. Vaikka päivä oli pimeä ja tihkusateinen toivomme tästä olevan iloa ja valoa. Kuvassa Pirjo Rahkonen, PTT Consultilta, Jenna Rättyä Pajulan palvelukeskukselta ja Tapio Salonsaari, Kaamea Oy:stä (kuva: Heikki Jokitalo)